Botopasi en 21!

13 oktober 2016 - Boto-Pasi, Suriname

Ik ben lekker aan het genieten op het balkon in Paramaribo. Ondertussen is het al anderhalve week geleden dat we naar Botopasi zijn geweest voor een ontspannend tripje, maar de herinneringen zijn nog net zo mooi!

30 september vertrokken we om met de hele groep richting het binnenland te gaan. 3 uur reizen met de bus om vervolgens 2 uur te gaan varen met de boot. Wat zag ik op tegen de boottocht, maar wat was het een mooie ervaring. Heerlijk genieten van de wind en de zon en daarbij ook nog een prachtig uitzicht. Doordat de Surinamerivier laag staat kun je heel goed alle stroomversnellingen en rotsen zien. We kwamen langs vele dorpjes waar kinderen aan het zwemmen waren en de was werd gedaan. Uiteindelijk kwamen we aan bij Botopasi. En ik blijf me verbazen over het uitzicht wat je hier had. Wanneer je uit de boot kwam moest je een helling op en dan kwam je bij het huisje. We wisten niet hoe snel we onze spullen moesten dumpen en om te kleden om lekker te gaan zwemmen. Al snel was er het idee om naar de overkant te zwemmen en onze geweldige gids Karel hielp ons hierbij. Hij deed het voor en vervolgens kwamen wij er achteraan. Zo gingen we door de stroming en van rots tot rots om vervolgens geheel verrast midden in de Surinamerivier op een eilandje te staan.

We zijn naar het dorpje geweest om de inwoners te ontmoeten, hebben de volgende dag een drie uur durende wandeling gemaakt door de jungle en hebben tijdens de cultuuravond gedanst met de inwoners van het dorp. Daarnaast heb ik voor het eerst in een hangmat geslapen en wat sliep dit heerlijk!

Na deze trip begon maandag dan ook echt mijn stageperiode. De komende maanden zal ik stage gaan lopen bij de Evangelische Broedergemeente Suriname. Wat een leuke mensen heb ik nu al tijdens mijn stage ontmoet. Het is even doorwerken, maar het zorgt voor mooie ervaringen.

Ook was maandag dan ook eindelijk het moment dat ik mezelf volwassen kon gaan noemen. 10 oktober ben ik namelijk 21 geworden! Ondanks dat ik op die momenten de mensen in Nederland een beetje extra mis was het een ontzettend leuke dag! Hier in Suriname is 10 oktober de dag van de Marrons en was dus ook iedereen vrij. We zijn met de hele groep naar de palmentuin geweest waar optredens te zien waren en er overal eten te vinden was. Achteraf hebben we thuis nog zelfgemaakte saoto soep gegeten!

Volgende week zal ik gaan beginnen met het opstarten van mijn opdracht dus ik ben benieuwd!

Dikke kus vanuit Suriname!

1. Bart Lauw:
    13 oktober 2016
    Hoi Sanne, wat leuk om je verhalen te lezen. Ik weet uit ervaring dat elke buitenlandreis, iets anders dan vakantie, en ontmoeting met andere culturen een Lifetime experience is. Wat leuk dat wij dezelfde dag jarig zijn en nog een Surinaamse feestdag ook. Dan ga ik daar nog extra op proosten. Blijf maximaal ervaren en maximaal genieten. X, Bart Lauw
  2. Wilma van Wijk:
    22 oktober 2016
    Hoi Sanne,
    Wat leuk om zo af en toe watvan je te lezen. Hoe gaat het met de muggen? Nog niet helemaal lekgestoken?
    Geniet van alle nieuwe dingen!!